CELE ZAJĘĆ

KWIECIEŃ


1.      W PRACOWNI MALARSKIEJ
Dziecko:
·      dokonuje analizy i syntezy głoskowej
·      zna zapis graficzny głoski f, (litery F, f)
·      czyta samodzielnie proste wyrazy
·      stosuje zwroty grzecznościowe; wie, jak zachować się w muzeum; ogląda zbiory muzealne
·      rozumie polecenia kierowane do grupy
·        doskonali umiejętność liczenia w zakresie 10
·        wykonuje rysunek na podstawie obserwacji dokonanych podczas wycieczki
·        przewiduje, jakie będą skutki łączenia barw podstawowych

2.      WIELKANOC
Dziecko:
·        wypowiada się na temat ilustracji
·        zna wielkanocne tradycje i wypowiada się na ich temat
·        zna zapis graficzny głoski j, (litery J, j)
·        odejmuje w zakresie 10; zna znak
·        doskonali sprawność rąk i koordynację wzrokowo-ruchową potrzebną do nauki pisania
·        aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych

3.      ŚWIĘTO ZIEMI

Dziecko:
·        uważnie słucha tekstu i odpowiada na pytania dotyczące jego treści
·        wnioskuje na podstawie przeprowadzonych doświadczeń; rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe
·        poznaje różne środowiska przyrodnicze – pustynia
·        potrafi wymienić sposoby oszczędzania wody
·        wie, że należy utrzymywać porządek w swoim otoczeniu; segreguje śmieci
·        wykonuje proste prace plastyczno-techniczne

 4.      DBAM O ZDROWIE

Dziecko:
·        ocenia postępowanie bohaterów opowiadania
·        orientuje się w zasadach zdrowego odżywiania; wie, co to są witaminy
·        grupuje obiekty w sensowny sposób
·        porównuje ilości wody; stosuje określenia: mniej, więcej, najmniej, najwięcej, tyle samo
·        dodaje i odejmuje w zakresie 10
·        wykonuje pracę plastyczną; doskonali sprawność rąk i koordynację wzrokowo-ruchową potrzebną do nauki pisania
·        wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne
·        zgodnie współpracuje w grupie podczas wykonywania wspólnego zadania; ma poczucie sprawstwa

LUTY


1. Teatr
Dziecko:
·       mówi poprawnie pod względem artykulacyjnym, aktywnie uczestniczy w zabawach logopedycznych
·       zwraca się bezpośrednio do rozmówcy wypowiada się na temat pracowników teatru
·       wie, co to jest rekwizyt i posługuje się nim w zabawach
·       odgrywa role w zabawach parateatralnych liczy elementy w zbiorach grupuje obiekty i formułuje uogólnienia


2. Zawody moich rodziców
Dziecko:
·       wypowiada się na temat: Kim będę w przyszłości?
·       układa zagadki wypowiada się na temat zawodów rodziców
·       rysuje według instrukcji N.
·       rozpoznaje i grupuje figury geometryczne; formułuje uogólnienia
·       przestrzega zasad obowiązujących podczas poruszania się po drogach w czasie spaceru bierze udział w zabawach muzycznych
·       zgodnie współdziała w zabawie

 3. Jaki jest śnieg?
Dziecko:
·       konstruuje dłuższe wypowiedzi
·       wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej
·       rozpoznaje literę n, N; ł, Ł
·       dodaje i odejmuje w zakresie 8
·       wie, jakie warunki potrzebne są zwierzętom do rozwoju, dokarmia ptaki bierze udział w proponowanych konkursach i zabawach
·       integruje się z grupą
·       bierze udział w zabawach i grach doskonalących umiejętność rzutu

 4. Z górki na pazurki
Dziecko:
·       przestrzega zasad obowiązujących podczas zabaw
·       słucha wiersza i wypowiada się na jego temat
·       układa krótkie zdania; układa wyrazy z sylab
·       rozpoznaje literę s, S
·       liczy w zakresie 9; dodaje i odejmuje w zakresie 9
·       zna cyfry od 0 do 9; pisze cyfrę 9
·       rozróżnia przedmioty, obiekty, tworzy zbiory
·       wykonuje pracę plastyczną świecą i ciemną farbą.

STYCZEŃ

1.  KALENDARZ PEŁEN NIESPODZIANEK
Dziecko:
wskazuje cechy charakterystyczne poszczególnych pór roku; zna następstwo pór roku
zna nazwy dni tygodnia i ich następstwo
zna nazwy miesięcy i rozumie ich następstwo; wskazuje cechy charakterystyczne poszczególnych miesięcy
wypowiada się w różnych technikach plastycznych
współpracuje w grupie 
ubiera się stosownie do pory roku
zna cyfrę 7, liczy w zakresie 7; kreśli po śladzie poznane cyfry
formułuje dłuższe wypowiedzi.


 2.     ZIMOWA POGODA

Dziecko:
konstruuje dłuższe wypowiedzi na podstawie historyjki obrazkowej
wypowiada się poprawnie pod względem artykulacyjnym
rozpoznaje literę p, P; kreśli po śladzie literę p, P
czyta tekst wyrazowo-obrazkowy
liczy w zakresie 8; zna cyfrę 8; kreśli po śladzie i samodzielnie poznaną cyfrę
rozwiązuje zagadki słowne;
wymienia zmiany zachodzące w życiu zwierząt zimą
obserwuje pogodę, rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystycznych dla zimy
przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu.


 3.      Z BABCIĄ I DZIADKIEM
Dziecko:
konstruuje wypowiedź na temat babci i dziadka
wygłasza z pamięci wiersze
wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej
rozpoznaje literę b, B; pisze literę b, B po śladzie
rozumie sens informacji podanych w formie rysunków
dodaje i odejmuje w zakresie 8, pomagając sobie liczeniem na zbiorach zastępczych
odczuwa radość z przeżywanego spotkania
pokonuje nieśmiałość związaną z występem publicznym

 4.  ZIMOWE ZABAWY
Dziecko:
dba o swoje bezpieczeństwo w czasie zimy
organizuje bezpieczne zabawy na śniegu; uczestniczy w zabawach doskonalących rzut i cel
rozpoznaje literę n, N; pisze literę n, N po śladzie
układa wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; układa zdania z poznanymi wyrazami
tworzy kompozycje według wzoru; utrzymuje porządek w miejscu pracy
samodzielnie ubiera się i rozbiera
układa liczby rosnąco


GRUDZIEŃ


1.     SKARBY ZIEMI
Dziecko:
·       wskazuje zbiory pięcioelementowe; stosuje liczby od 1 do 5 w aspektach kardynalnym i porządkowym
·       podejmuje próby pisania liczby 5
·       liczy w poznanym zakresie liczbowym porządkuje zbiory, przelicza elementy zbiorów i porównuje ich liczebność
·       wypowiada się na temat ilustracji
·       lepi z masy solnej
·       przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas posługiwania się nożyczkami
·       rozpoznaje dotychczas poznane litery
·       odwzorowuje kształt litery g, G
·       czyta proste wyrazy


2.     JESTEŚMY MIKOŁAJAMI
Dziecko:
·       śpiewa piosenkę
·       rozpoznaje dźwięki wysokie i niskie
·       dokonuje analizy i syntezy głoskowej
·       odwzorowuje kształt litery c, C
·       obserwuje i określa zmiany w wyglądzie drzew zimą
·       zna cyfrę 6 i ją odwzorowuje
·       przewiduje, co może się zdarzyć
·       właściwie posługuje się nożyczkami
·       przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu


3.     NIEDŁUGO ŚWIĘTA
Dziecko:
·       zgodnie współpracuje z rówieśnikami podczas ubierania choinki
·       potrafi wyrażać emocje za pomocą różnych środków plastycznych
·       wykonuje improwizacje ruchowe do piosenki
·       wykonuje ćwiczenia ruchowe, w tym ruchy naprzemienne
·       samodzielnie ubiera się i rozbiera
·       układa zdania i zakończenie opowiadania
·       układa wyrazy z poznanych liter
·       odwzorowuje kształt litery y
·       zna cyfrę 0


4.     ZWYCZAJE BOŻONARODZENIOWE
Dziecko:
·       recytuje krótki wierszyk
·       potrafi nakryć do stołu
·       próbuje samodzielnie organizować sobie czas wolny
·       śpiewa kolędy
·       rozróżnia stronę lewą i prawą
·       ustala położenie przedmiotów
·       odwzorowuje kształt litery k, K
·       układa zdania na podany temat
·       nazywa poznane litery i układa wyrazy z sylab
·       czyta sylaby i wyrazy
·       bezpiecznie porusza się w grupie po drogach

LISTOPAD


1.      Domy i domki
Dziecko:
·  koloruje według wskazanego kodu;
·  rozpoznaje i nazywa poznane litery;  dokonuje analizy i syntezy głoskowej wyrazów;
·  rozpoznaje małą i wielką literę d, D;
·  wie, czym jest projekt architektoniczny, i go wykonuje; współpracuje w zespole;
·  zna liczby 1 i 2 w aspektach kardynalnym i porządkowym;
·  odczytuje cyfrę 3.
 

2.      Z naszej przeszłości
Dziecko:
• wypowiada się na podany temat
• recytuje wiersz
• zna nazwy miast Polski: Kraków, Warszawa, Gdańsk; wie, że stolicą Polski jest Warszawa;
• składa obrazek z części
• słucha legendy i wypowiada się na temat jej temat
• czyta globalnie wyrazy;
• zna i opisuje symbole narodowe – flagę i godło Polski
• śpiewa 1. zwrotkę i refren hymnu Polski.


3.      Nasze zabawy
Dziecko:
• odgrywa role w zabawach parateatralnych
• grupuje przedmioty pasujące do siebie
• rozpoznaje w otoczeniu przedmioty w kształcie kwadratu; używa pojęcia kwadrat;
• wypowiada się na temat historyjki obrazkowej; dokonuje oceny zachowania bohaterów;
• rozpoznaje małą i wielką literę i, I
• zna pojęcia związane z teatrem; nazywa różne rodzaje lalek;
• rozpoznaje małą i wielką literę l, L
• rozpoznaje w otoczeniu przedmioty w kształcie prostokąta; używa pojęcia prostokąt.



4.      Ale kino
Dziecko:
• rozwiązuje zagadki;
• wskazuje zbiory czteroelementowe; odczytuje cyfrę 4; • podejmuje próby pisania cyfry 4;
• stosuje liczbę 4 w aspektach kardynalnym i porządkowym;
• zgodnie współpracuje w grupie;
• wie, jak należy zachować się w teatrze i w kinie;
• rozpoznaje małą i wielką literę e, E;
• dokonuje analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów;
• doskonali szybkość w trakcie zabaw bieżnych;
• potrafi odwzorować podany kształt;
• opowiada treść legendy i własnego filmu.

PAŹDZIERNIK


1.  Już jesień
Dziecko:

rozpoznaje zjawiska charakterystyczne dla jesieni; rozpoznaje i nazywa leśne zwierzęta;
zna znak graficzny głoski a; rozpoznaje małą i wielką literę drukowaną a, A;
ustala równoliczność zbiorów;
podejmuje próby pisania cyfry 1 po śladzie;
samodzielnie ubiera się i rozbiera.


2.    Dary jesieni
Dziecko:
wyróżnia głoski w nagłosie; dzieli wyrazy na sylaby, wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;
wypowiada się na temat ilustracji;
zna znak graficzny głoski u - rozpoznaje małą i wielką literę drukowaną u, U
dostrzega zmiany tempa w muzyce;
tworzy zbiory według podanego warunku;
przewiduje skutki swojego zachowania; przewiduje skutki czynności manipulacyjnych.


3.     Zabawy z tatą
Dziecko:
obdarza uwagą dorosłych i rówieśników;
słucha wiersza; mówi z pamięci rymowankę; układa odpowiedzi na pytania;
zna znak graficzny głoski t (litery t, T);
potrafi czytać proste wyrazy; potrafi czytać krótkie zdania wyrazowo-obrazkowe;
odgrywa rolę w zabawie parateatralnej;
rozróżnia zbiory;  wskazuje część wspólną zbiorów;
odtwarza poznany układ taneczny;
odczytuje cyfrę 2; podejmuje próby pisania cyfry 2;
rozpoznaje figurę geometryczną – trójkąt.


 4.  Mama i ja
Dziecko:
wyraża swoje myśli w rozmowie;  wypowiada się na temat ilustracji opisuje wygląd postaci;
zna znak graficzny głoski m (litery m, M);
rozróżnia stronę lewą i prawą;
skacze jednonóż, obunóż na skakance;
porównuje liczebność zbiorów;  przelicza elementy na rysunku;
obserwuje pogodę; dostosowuje ubiór do pogody; zna podstawowe symbole pogody;
potrafi ułożyć i opowiedzieć historyjkę, uwzględniając wskazane słowa;
słucha i rozpoznaje poznane piosenki; wyraża zjawiska pozamuzyczne na instrumentach perkusyjnych


WRZESIEŃ

1.   Moje przedszkole
dziecko:
grzecznie zwraca się do koleżanek i kolegów
słucha utworu literackiego
dzieli wyrazy na głoski i sylaby; czyta globalnie imiona
rysuje po śladzie
orientuje się w schemacie własnego ciała; używa pojęć: za mną, przede mną, z lewej strony, z prawej strony
potrafi wykonać proste ćwiczenia z woreczkiem
uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych; właściwie zachowuje się w ogrodzie, przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw.
2.   Pamiątki z wakacji
dziecko:
ustala kolejność zdarzeń w historyjce obrazkowej
doskonali sprawność narządów artykulacyjnych
reaguje na sygnały dźwiękowe
wykonuje prace plastyczne; prowadzi obserwacje przyrodnicze, korzysta z lupy, lornetki.
3.   Światło czerwone, światło zielone
dziecko:
zna zasady bezpiecznego poruszania się po drogach; wie, jak należy zachować się w środkach transportu publicznego
wygłasza z pamięci krótki wiersz
posługuje się określeniami służącymi do wyrażania stosunków przestrzennych
używa pojęcia koło, rozpoznaje w otoczeniu przedmioty w kształcie koła, odwzorowuje kształt koła
zgodnie współpracuje w zespole
przelicza w zakresie 5; manipuluje liczmanami
wskazuje różnice na ilustracjach
wie, na czym polega praca policjanta
zna numery alarmowe; wie, jak wezwać pomoc w sytuacjach zagrożenia.
4.   To ja
dziecko:
skupia uwagę na słuchanym tekście
dokonuje analizy i syntezy głoskowej wyrazów
wskazuje na ilustracji rysunki, które w swojej nazwie mają głoskę o; rozpoznaje literę O, o
wskazuje elementy różniące się wysokością, długością
wnioskuje na podstawie manipulacji przedmiotami
samodzielnie ubiera się i rozbiera.