1.
W
PRACOWNI MALARSKIEJ
Dziecko:
· dokonuje analizy i
syntezy głoskowej
· zna zapis graficzny
głoski f, (litery F, f)
·
czyta
samodzielnie proste wyrazy
· stosuje zwroty
grzecznościowe; wie, jak zachować się w muzeum; ogląda zbiory muzealne
· rozumie polecenia
kierowane do grupy
·
doskonali
umiejętność liczenia w zakresie 10 · wykonuje rysunek na podstawie obserwacji dokonanych podczas wycieczki
· przewiduje, jakie będą skutki łączenia barw podstawowych
2.
WIELKANOC
Dziecko:· wypowiada się na temat ilustracji
· zna wielkanocne tradycje i wypowiada się na ich temat
· zna zapis graficzny głoski j, (litery J, j)
· odejmuje w zakresie 10; zna znak –
· doskonali sprawność rąk i koordynację wzrokowo-ruchową potrzebną do nauki pisania
· aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych
3.
ŚWIĘTO
ZIEMI
Dziecko:
·
uważnie
słucha tekstu i odpowiada na pytania dotyczące jego treści
·
wnioskuje
na podstawie przeprowadzonych doświadczeń; rozwija myślenie
przyczynowo-skutkowe · poznaje różne środowiska przyrodnicze – pustynia
· potrafi wymienić sposoby oszczędzania wody
· wie, że należy utrzymywać porządek w swoim otoczeniu; segreguje śmieci
· wykonuje proste prace plastyczno-techniczne
4.
DBAM
O ZDROWIE
Dziecko:
·
ocenia
postępowanie bohaterów opowiadania
·
orientuje
się w zasadach zdrowego odżywiania; wie, co to są witaminy· grupuje obiekty w sensowny sposób
· porównuje ilości wody; stosuje określenia: mniej, więcej, najmniej, najwięcej, tyle samo
· dodaje i odejmuje w zakresie 10
· wykonuje pracę plastyczną; doskonali sprawność rąk i koordynację wzrokowo-ruchową potrzebną do nauki pisania
· wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne
· zgodnie współpracuje w grupie podczas wykonywania wspólnego zadania; ma poczucie sprawstwa
LUTY
1. Teatr
Dziecko:· mówi poprawnie pod względem artykulacyjnym, aktywnie uczestniczy w zabawach logopedycznych
· zwraca się bezpośrednio do rozmówcy wypowiada się na temat pracowników teatru
· wie, co to jest rekwizyt i posługuje się nim w zabawach
· odgrywa role w zabawach parateatralnych liczy elementy w zbiorach grupuje obiekty i formułuje uogólnienia
2. Zawody
moich rodziców
Dziecko:· wypowiada się na temat: Kim będę w przyszłości?
· układa zagadki wypowiada się na temat zawodów rodziców
· rysuje według instrukcji N.
· rozpoznaje i grupuje figury geometryczne; formułuje uogólnienia
· przestrzega zasad obowiązujących podczas poruszania się po drogach w czasie spaceru bierze udział w zabawach muzycznych
· zgodnie współdziała w zabawie
3. Jaki
jest śnieg?
Dziecko:· konstruuje dłuższe wypowiedzi
· wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej
· rozpoznaje literę n, N; ł, Ł
· dodaje i odejmuje w zakresie 8
· wie, jakie warunki potrzebne są zwierzętom do rozwoju, dokarmia ptaki bierze udział w proponowanych konkursach i zabawach
· integruje się z grupą
· bierze udział w zabawach i grach doskonalących umiejętność rzutu
4. Z
górki na pazurki
Dziecko:· przestrzega zasad obowiązujących podczas zabaw
· słucha wiersza i wypowiada się na jego temat
· układa krótkie zdania; układa wyrazy z sylab
· rozpoznaje literę s, S
· liczy w zakresie 9; dodaje i odejmuje w zakresie 9
· zna cyfry od 0 do 9; pisze cyfrę 9
· rozróżnia przedmioty, obiekty, tworzy zbiory
· wykonuje pracę plastyczną świecą i ciemną farbą.
STYCZEŃ
1. KALENDARZ PEŁEN NIESPODZIANEK
Dziecko:
wskazuje cechy charakterystyczne poszczególnych pór roku; zna następstwo pór roku
zna nazwy dni tygodnia i ich następstwo
zna nazwy miesięcy i rozumie ich następstwo; wskazuje cechy charakterystyczne poszczególnych miesięcy
wypowiada się w różnych technikach plastycznych
współpracuje w grupie
ubiera się stosownie do pory roku
zna cyfrę 7, liczy w zakresie 7; kreśli po śladzie poznane cyfry
formułuje dłuższe wypowiedzi.
2.
ZIMOWA POGODA
Dziecko:
konstruuje
dłuższe wypowiedzi na podstawie historyjki obrazkowej wypowiada się poprawnie pod względem artykulacyjnym
rozpoznaje literę p, P; kreśli po śladzie literę p, P
czyta tekst wyrazowo-obrazkowy
liczy w zakresie 8; zna cyfrę 8; kreśli po śladzie i samodzielnie poznaną cyfrę
rozwiązuje zagadki słowne;
wymienia zmiany zachodzące w życiu zwierząt zimą
obserwuje pogodę, rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystycznych dla zimy
przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu.
3. Z BABCIĄ I
DZIADKIEM
Dziecko:
konstruuje
wypowiedź na temat babci i dziadkawygłasza z pamięci wiersze
wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej
rozpoznaje literę b, B; pisze literę b, B po śladzie
rozumie sens informacji podanych w formie rysunków
dodaje i odejmuje w zakresie 8, pomagając sobie liczeniem na zbiorach zastępczych
odczuwa radość z przeżywanego spotkania
pokonuje nieśmiałość związaną z występem publicznym
4. ZIMOWE ZABAWY
Dziecko:dba o swoje bezpieczeństwo w czasie zimy
organizuje bezpieczne zabawy na śniegu; uczestniczy w zabawach doskonalących rzut i cel
rozpoznaje literę n, N; pisze literę n, N po śladzie
układa wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; układa zdania z poznanymi wyrazami
tworzy kompozycje według wzoru; utrzymuje porządek w miejscu pracy
samodzielnie ubiera się i rozbiera
układa liczby rosnąco
GRUDZIEŃ
1.
SKARBY ZIEMI
Dziecko:· wskazuje zbiory pięcioelementowe; stosuje liczby od 1 do 5 w aspektach kardynalnym i porządkowym
· podejmuje próby pisania liczby 5
· liczy w poznanym zakresie liczbowym porządkuje zbiory, przelicza elementy zbiorów i porównuje ich liczebność
· wypowiada się na temat ilustracji
· lepi z masy solnej
· przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas posługiwania się nożyczkami
· rozpoznaje dotychczas poznane litery
· odwzorowuje kształt litery g, G
· czyta proste wyrazy
2. JESTEŚMY MIKOŁAJAMI
Dziecko:· śpiewa piosenkę
· rozpoznaje dźwięki wysokie i niskie
· dokonuje analizy i syntezy głoskowej
· odwzorowuje kształt litery c, C
· obserwuje i określa zmiany w wyglądzie drzew zimą
· zna cyfrę 6 i ją odwzorowuje
· przewiduje, co może się zdarzyć
· właściwie posługuje się nożyczkami
· przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu
3. NIEDŁUGO ŚWIĘTA
Dziecko:· zgodnie współpracuje z rówieśnikami podczas ubierania choinki
· potrafi wyrażać emocje za pomocą różnych środków plastycznych
· wykonuje improwizacje ruchowe do piosenki
· wykonuje ćwiczenia ruchowe, w tym ruchy naprzemienne
· samodzielnie ubiera się i rozbiera
· układa zdania i zakończenie opowiadania
· układa wyrazy z poznanych liter
· odwzorowuje kształt litery y
· zna cyfrę 0
4. ZWYCZAJE BOŻONARODZENIOWE
Dziecko:· recytuje krótki wierszyk
· potrafi nakryć do stołu
· próbuje samodzielnie organizować sobie czas wolny
· śpiewa kolędy
· rozróżnia stronę lewą i prawą
· ustala położenie przedmiotów
· odwzorowuje kształt litery k, K
· układa zdania na podany temat
· nazywa poznane litery i układa wyrazy z sylab
· czyta sylaby i wyrazy
· bezpiecznie porusza się w grupie po drogach
LISTOPAD
1.
Domy i domki
Dziecko:· koloruje według wskazanego kodu;
· rozpoznaje i nazywa poznane litery; dokonuje analizy i syntezy głoskowej wyrazów;
· rozpoznaje małą i wielką literę d, D;
· wie, czym jest projekt architektoniczny, i go wykonuje; współpracuje w zespole;
· zna liczby 1 i 2 w aspektach kardynalnym i porządkowym;
· odczytuje cyfrę 3.
2.
Z naszej przeszłości
Dziecko:• wypowiada się na podany temat
• recytuje wiersz
• zna nazwy miast Polski: Kraków, Warszawa, Gdańsk; wie, że stolicą Polski jest Warszawa;
• składa obrazek z części
• słucha legendy i wypowiada się na temat jej temat
• czyta globalnie wyrazy;
• zna i opisuje symbole narodowe – flagę i godło Polski
• śpiewa 1. zwrotkę i refren hymnu Polski.
3.
Nasze zabawy
Dziecko:• odgrywa role w zabawach parateatralnych
• grupuje przedmioty pasujące do siebie
• rozpoznaje w otoczeniu przedmioty w kształcie kwadratu; używa pojęcia kwadrat;
• wypowiada się na temat historyjki obrazkowej; dokonuje oceny zachowania bohaterów;
• rozpoznaje małą i wielką literę i, I
• zna pojęcia związane z teatrem; nazywa różne rodzaje lalek;
• rozpoznaje małą i wielką literę l, L
• rozpoznaje w otoczeniu przedmioty w kształcie prostokąta; używa pojęcia prostokąt.
4.
Ale kino
Dziecko:• rozwiązuje zagadki;
• wskazuje zbiory czteroelementowe; odczytuje cyfrę 4; • podejmuje próby pisania cyfry 4;
• stosuje liczbę 4 w aspektach kardynalnym i porządkowym;
• zgodnie współpracuje w grupie;
• wie, jak należy zachować się w teatrze i w kinie;
• rozpoznaje małą i wielką literę e, E;
• dokonuje analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów;
• doskonali szybkość w trakcie zabaw bieżnych;
• potrafi odwzorować podany kształt;
• opowiada treść legendy i własnego filmu.
PAŹDZIERNIK
1.
Już jesień
Dziecko:
rozpoznaje
zjawiska charakterystyczne dla jesieni; rozpoznaje i nazywa leśne zwierzęta;
zna znak
graficzny głoski a; rozpoznaje małą i wielką literę drukowaną a, A;ustala równoliczność zbiorów;
podejmuje próby pisania cyfry 1 po śladzie;
samodzielnie ubiera się i rozbiera.
2.
Dary jesieni
Dziecko:wyróżnia głoski w nagłosie; dzieli wyrazy na sylaby, wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;
wypowiada się na temat ilustracji;
zna znak graficzny głoski u - rozpoznaje małą i wielką literę drukowaną u, U
dostrzega zmiany tempa w muzyce;
tworzy zbiory według podanego warunku;
przewiduje skutki swojego zachowania; przewiduje skutki czynności manipulacyjnych.
3. Zabawy z tatą
Dziecko:obdarza uwagą dorosłych i rówieśników;
słucha wiersza; mówi z pamięci rymowankę; układa odpowiedzi na pytania;
zna znak graficzny głoski t (litery t, T);
potrafi czytać proste wyrazy; potrafi czytać krótkie zdania wyrazowo-obrazkowe;
odgrywa rolę w zabawie parateatralnej;
rozróżnia zbiory; wskazuje część wspólną zbiorów;
odtwarza poznany układ taneczny;
odczytuje cyfrę 2; podejmuje próby pisania cyfry 2;
rozpoznaje figurę geometryczną – trójkąt.
wyraża swoje myśli w rozmowie; wypowiada się na temat ilustracji opisuje wygląd postaci;
zna znak graficzny głoski m (litery m, M);
rozróżnia stronę lewą i prawą;
skacze jednonóż, obunóż na skakance;
porównuje liczebność zbiorów; przelicza elementy na rysunku;
obserwuje pogodę; dostosowuje ubiór do pogody; zna podstawowe symbole pogody;
potrafi ułożyć i opowiedzieć historyjkę, uwzględniając wskazane słowa;
słucha i rozpoznaje poznane piosenki; wyraża zjawiska pozamuzyczne na instrumentach perkusyjnych
WRZESIEŃ
1. Moje przedszkole
dziecko:
grzecznie zwraca się do koleżanek i kolegów
słucha utworu literackiego
dzieli wyrazy na głoski i sylaby; czyta globalnie imiona
rysuje po śladzie
orientuje się w schemacie własnego ciała; używa pojęć: za mną, przede mną, z lewej strony, z prawej strony
potrafi wykonać proste ćwiczenia z woreczkiem
uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych; właściwie zachowuje się w ogrodzie, przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabaw.
2. Pamiątki z wakacji
dziecko:
ustala kolejność zdarzeń w historyjce obrazkowej
doskonali sprawność narządów artykulacyjnych
reaguje na sygnały dźwiękowe
wykonuje prace plastyczne; prowadzi obserwacje przyrodnicze, korzysta z lupy, lornetki.
3. Światło czerwone, światło zielone
dziecko:
zna zasady bezpiecznego poruszania się po drogach; wie, jak należy zachować się w środkach transportu publicznego
wygłasza z pamięci krótki wiersz
posługuje się określeniami służącymi do wyrażania stosunków przestrzennych
używa pojęcia koło, rozpoznaje w otoczeniu przedmioty w kształcie koła, odwzorowuje kształt koła
zgodnie współpracuje w zespole
przelicza w zakresie 5; manipuluje liczmanami
wskazuje różnice na ilustracjach
wie, na czym polega praca policjanta
zna numery alarmowe; wie, jak wezwać pomoc w sytuacjach zagrożenia.
4. To ja
dziecko:
skupia uwagę na słuchanym tekście
dokonuje analizy i syntezy głoskowej wyrazów
wskazuje na ilustracji rysunki, które w swojej nazwie mają głoskę o; rozpoznaje literę O, o
wskazuje elementy różniące się wysokością, długością
wnioskuje na podstawie manipulacji przedmiotami
samodzielnie ubiera się i rozbiera.